En dit zijn de genomineerde essaybundels 2015

 

 jan_hanlo_essay_prijs_gr.jpg      

 

 

jan_hanlo_essay_prijs_he.jpg

 

 

 jan_hanlo_essay_prijs_sa.jpg

 

 

 jan_hanlo_essay_prijs_en-86.jpg

 

 

jan_hanlo_essay_prijs_de.jpg









Gratis geld voor iedereen Het probleem is niet dat we het niet goed hebben, het probleem is dat we niet weten hoe het beter kan. Correspondent Rutger Bregman schetst nieuwe vergezichten: van een basisinkomen voor iedereen tot een werkweek van vijftien uur, van een wereld zonder grenzen tot een wereld zonder armoede.










Angst en schoonheid is een bevlogen essay over leven en werk van Louis Couperus, volgens Bas Heijne de grootste romancier die Nederland gekend heeft. Heijne haalt Couperus naar deze tijd en laat zien dat de levensvragen die hij zich stelde nog altijd ónze vragen zijn: ‘Hoe kan een mens zichzelf overeind houden in een wereld waarin alles vergankelijk is, waarin de mens die zich ontworstelt aan de benepenheid van zijn eigen kleine wereld niet automatisch een rijker, zinniger leven wacht, maar misschien juist de wanhoop van de totale leegte?’
Heijne dringt door tot de kern van het werk van Couperus. Zijn boek is ook een persoonlijke confrontatie met een schrijver die hem meer over zichzelf heeft geleerd dan welke denker ook. http://www.debezigebij.nl/web/Zojuist-verschenen/Boek/9789023478010_Angst-en-schoonheid.htm






Iets meer dan een seizoen, 25 jaar... zo lang duurde de vriendschap tussen Stephan Sanders en Anil Ramdas. Ze betraden bijna tegelijk het openbare debat, ze waren beiden geëngageerd, en maakten samen het televisieprogramma Het Blauwe Licht. Maar ook in hun verschillen deden ze niet voor elkaar onder. Sanders is een Hollander van geboorte met een onbekende ‘donkere’ vader, Ramdas kwam in 1977 als Surinaamse Nederlander naar het ‘oude moederland’, om hier ineens een nieuwkomer te worden. Vanuit het huis in Almere waar Stephan Sanders gastschrijver was, kijkt hij terug op de verloren idealen en hun intens verlopen vriendschap. http://www.debezigebij.nl/web/Nieuws/Artikelpagina/Stephan-Sanders-Iets-meer-dan-een-seizoen-gepresenteerd.htm









En hier een plaatje van een kat,

We downloaden apps om onze vlijmscherpe foto's te veranderen in wazige polaroids. We willen persoonlijk zijn maar gebruiken automatische internetfelicitaties. Authentiek blijven is het sleutelwoord, maar iedereen doet hetzelfde. Haastige forenzen eten bij een pastabar die doet of hij slowfood serveert. Hangjongeren hebben een vreemde voorkeur voor energy drinks. Iedereen zoekt rust en bezinning, maar dan wel NU METEEN! Willen we zelf nog iets, of laten we ons gedachteloos meeslepen door mythes, trends of marketingtrucs? http://www.athenaeum.nl/leesfragment/arjen-van-veelen-en-hier-een-plaatje-van-een-kat







Vechtmemoires

Waarom vallen alle vrouwen voor de personages van Tommy Wieringa? Waarom zijn Arnon Grunbergs helden gedoemd om te falen? Waarom is ironie de ziekte van deze tijd - en van de literatuur in het bijzonder? Waarom zijn de jonge schrijvers van nu zo bang voor intimiteit? Waarom is het not done om een overhemd met een borstzakje te dragen?
Met Clausewitz en De republiek vestigde Joost de Vries zich al als een van de meest originele romanschrijvers van zijn generatie - met Vechtmemoires toont hij zichzelf een essentieel criticus. In negentien met elkaar vervlochten, sprankelende essays onderzoekt De Vries de (literaire) cultuur van de eenentwintigste eeuw, waarbij hij met speels gemak wisselt tussen reisreportage en literatuurkritiek, tussen close reading en verhalende memoires. Impliciet en niet-zo-impliciet ontstaat er een zelfportret van de schrijver als lezer.
Of hij nu schrijft over Henry Kissinger, Tiger Woods, Girls, of de aandrang van volwassen mannen om de slag bij Waterloo na te spelen, steeds bedrijft De Vries in Vechtmemoires kritiek in zijn meest vrije vorm - overrompelend, gewaagd, eclectisch en zonder zichzelf al te serieus te nemen. http://webwinkel.uitgeverijprometheus.nl/book/joost-de-vries